INDIGO is hét evenement voor de Nederlandse game-industrie. Ontwikkelaars, uitgevers, investeerders, pers en anderen ontmoeten elkaar in een ontspannen sfeer. Olivier Hokke, mede-oprichter en CEO van Game Tailors, gaf hier een inspirerende presentatie over de groei die we als studio hebben doorgemaakt.
Het Begin: Van Fouten Leren
Negen jaar geleden begonnen we met weinig ervaring in gameontwerp. Onze eerste opdracht was een serious game voor kinderen met dyslexie, wat uiteindelijk Klankkr8 is geworden. In het begin benaderden we het ontwerp vanuit een entertainmentperspectief. Met punten, beloningen en andere spelelementen die weinig met de inhoud te maken hadden. Deze aanpak bleek niet effectief. ❌🎮
De Paradigmaverschuiving: Intrinsieke Motivatie
Ons doel met Klankkr8 was om kinderen de magie van de geschreven taal te laten ervaren. In plaats van het leren te verbergen, integreerden we het in de kern van de spelervaring. Door wetenschappelijk onderbouwde oefeningen leren kinderen snel woorden herkennen en gebruiken, wat het leren leuker en relevanter maakte voor hun dagelijks leven en hun motivatie verhoogde.
Het Belang van Intrinsieke Motivatie
Extrinsieke motivatoren zoals punten en badges kunnen op korte termijn werken, maar ondermijnen vaak de intrinsieke motivatie. Voor langdurig en diepgaand leren is intrinsieke motivatie cruciaal. Het vinden van de intrinsiek motiverende elementen binnen de inhoud en deze omzetten in spelmechanieken is de sleutel tot succesvol serious game-ontwerp! 🔑🎮
De Toekomst: LeerPlus
Om ons proces verder te verbeteren, hebben we Leerplus ontwikkeld, een platform dat ons in staat stelt om snel en efficiënt serious games te maken en testen. Met LeerPlus kunnen we onze klanten meer waarde bieden en moeilijke inhoud op een leuke en interactieve manier aanbieden.
Conclusie
Bij Game Tailors draait ons ontwerp van serious games om het vinden van de intrinsiek motiverende elementen in de inhoud. Dit heeft geleid tot het succes van Klankkr8 en een algemene verbetering van onze educatieve spellen. We blijven leren en experimenteren om de beste leerervaringen te creëren. 🚀
Benieuwd naar meer? Bekijk de volledige presentatie hieronder en ontdek de toekomst van educatieve spellen! 🌟
Bronvermelding:
- Deci, E. L., Koestner, R., & Ryan, R. M. (1999). A Meta-Analytic Review of Experiments Examining the Effects of Extrinsic Rewards on Intrinsic Motivation. Psychological Bulletin, 125(6), 627-668.
- Di Domenico, S.I. and Ryan, R.M. (2017). The emerging neuroscience of intrinsic motivation: A new frontier in self-determination research. Frontiers in human neuroscience.
- Dondlinger, M. J. (2007). Educational Video Game Design: A Review of the Literature. Journal of Applied Educational Technology, 4(1), 21-31.
- Habgood, M. P. J., & Ainsworth, S. E. (2011). Motivating Children to Learn Effectively: Exploring the Value of Intrinsic Integration in Educational Games. Journal of the Learning Sciences, 20(2), 169-206.
Lepper, M.R. and Greene, D. (1975). Turning Play into Work: Effects of Adult Surveillance and Extrinsic Rewards on Children’s Intrinsic Motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 31(3):479-486..