Onlangs hebben we twee workshops gegeven over Game Design. Deze waren gericht op HBO-studenten van de Haagse Hogeschool en van Hogeschool Utrecht. Studenten gingen aan de slag met ons gameplatform LeerPlus, waarmee ze na wat uitleg binnen een uurtje een game hadden gemaakt.
We zetten LeerPlus momenteel zelf volop in voor het ontwikkelen van educatieve games. Door onze contacten met hogescholen kwam al snel de vraag van enkele docenten of dit platform ook beschikbaar was voor studenten die zich bezig houden met gamedesign?
Daarom hebben we LeerPlus direct aangepast voor dit doel en een omgeving opgezet waar studenten games kunnen ontwikkelen.
Voor het Gilde Game Development van Pascal Mariany (senior docent, coach HBO-ICT en gildemeester Game Development) op de Hogeschool Utrecht hebben we studenten laten zien hoe je van droge lesstof stap-voor-stap een game kunt maken.
“Met een focus op educatieve games inspireerde Game Tailors ons om na te denken over hoe goed geschreven scripts kunnen leiden tot boeiende en leerzame gamemissies.”
Pascal Mariany, senior docent Hogeschool Utrecht
Ook de studenten uit het GameLab van de Haagse Hogeschool gingen, na een korte introductie ongeveer een uurtje aan de slag. Samen met GameLab manager Jeroen Derwort voegde ze allemaal een missie toe via het content aanleversysteem in LeerPlus.
“Potentie van deze tool is duidelijk zichtbaar, nog wat ruw in gebruik, maar na extra uitleg heb ik met veel plezier, vrij snel een kort klikspel kunnen maken. De workshop was erg leuk om mee te maken!”
Michael Rotteveel, student Haagse Hogeschool
De tool is nog niet specifiek gebouwd om er volledig zelfstandig mee aan de slag te gaan. In eerste instantie is LeerPlus gebouwd voor onze klanten. Omdat, voor het ontwikkelen van educatieve games, vaak dezelfde elementen terugkomen, is LeerPlus een modulaire toolbox waarmee we vrij snel een nieuwe educatieve game kunnen optuigen. De tijd en aandacht gaat vervolgens vooral naar onderdelen die er echt toe doen: de content, lesstof, leerdoelen en de verhaallijn (en dus niet alleen de techniek).
Door de vraag van docenten zien we ineens dat studenten via dit platform op een unieke manier, spelenderwijs kunnen leren over principes als case-based-learning en storytelling.
Ook leren we de studenten in de workshop hoe je spelers van je game intrinsiek kunt motiveren, in plaats van extrinsiek.
Ben je geïnteresseerd in een workshop gamedesign voor jouw studenten? Wij delen graag onze kennis. Neem contact met ons op!